Zadania wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc Marzec 2024
dla dzieci 5-letnich ,, Słoneczka”
Tematy kompleksowe:
1. W kinie i teatrze
2. Przebudzenie po zimie
3. W wiosennym ogrodzie
4. Od kurnika do świątecznego koszyka
Dziecko umie, potrafi, wie;
- poszerza wiedzę na temat kina i teatru oraz właściwego zachowania w miejscach publicznych
- utrwalenie umiejętności dostosowywania stroju do sytuacji
- kształci umiejętność rozróżniania typów lalek teatralnych (pacynka, kukiełka, marionetka )
- poznaje i utrwala znajomość nazw zawodów pracowników teatru i kina
- rozwija umiejętność analizy i syntezy sylabowej, ćwiczy umiejętność odróżniania zdania pytającego od oznajmującego, kształtuje logiczne myślenie
- poznaje zasady obowiązujące przy zajmowaniu miejsc na widowni w kinie i teatrze
- ćwiczy umiejętność posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
- poznaje piosenkę na temat teatru, kształtuje poczucie rytmu
- poznaje oznaki wiosennej pogody
- wie co to znaczy ,, ubierać się na cebulkę’’,, w marcu jak w garncu’’
- utrwala nazwy części garderoby
-kształtuje umiejętność dostosowywania stroju do pogody
- zna różne zjawiska atmosferyczne
- poznaje różne typy kalendarzy
-doskonali umiejętność przeliczania porównywania liczebności zbiorów
- ćwiczy orientację w przestrzeni
- przeprowadza proste eksperymenty przyrodnicze
- poznaje etapy pac wykonywanych wiosną w ogrodzie
- poznaje nazwy i zastosowanie sprzętów ogrodniczych
-dba o porządek w swoim otoczeniu
-poznaje nazwy wiosennych kwiatów
- utrwala wiedze dotyczącą wzrostu roślin
- doskonali umiejętność słuchania ze zrozumieniem utworów literackich
- ćwiczy umiejętność budowania ciągów przyczynowo skutkowych
- zapoznaje się z życiem i pracą na wsi, utrwala nazwy zwierząt gospodarskich
-zna nazwy domów zwierząt
- rozpoznaje nazwy członków rodzin zwierzęcych i utrwala ich nazwy
- zna tradycje wielkanocne
- zna techniki ozdabiania jajek
- utrwala wiedzę dotyczącą zawartość koszyczka wielkanocnego
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy
- Zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie
- Zabawy z rymowankami do masażu – doskonalenie orientacji w schemacie ciała i rozluźnienie emocji
- Elementy zestawów ćwiczeń ruchowych w ranku
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych
- Słuchanie tekstów czytanych przez N
- Zabawy w ogrodzie przedszkolnym– bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych
- „Krąg przyjaciół” – rozmowa o minionym dniu: zabawach w sali i ogrodzie, zajęciach, bohaterach z opowiadań, wspólnych tańcach. Dzieci powtarzają aktualnie poznawaną piosenkę. Mówią, co się im najbardziej podobało. Przypominają sobie, czy może warto komuś z grupy za coś podziękować lub kogoś przeprosić – podchodzą podają dłoń. N. pobudza ciekawość dzieci tym, co wydarzy się następnego dnia
- Zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, matematyczne